Pri jednom rozhovore s pani Halkou Tytykalovou z bratislavskej Ranej starostlivosti som sa jej pýtala, ako veľmi komplexné, zložité môžu byť pomôcky pre deti s CVI, najmä čo sa týka vizuálnej stránky. Odpovedala mi v tom zmysle, že nejde až tak o to, ako veľmi komplexný je daný objekt, ale veľmi záleží práve na tom, ako je objekt dieťaťu prezentovaný – za akých svetelných a zvukových podmienok, na akom pozadí, v akom čase a stave dieťaťa (unavené, oddýchnuté) a podobne. Z toho vyplýva, že úprava prostredia je pre dieťa s CVI, najmä v prvej a druhej fáze, veľmi dôležitá.
ÚPRAVA PROSTREDIA
Deti s prvou i druhou fázou CVI potrebujú pre zrakovú aktivitu kontrolované, špeciálne upravené prostredie bez rušivých podnetov (odstránenie / minimalizácia zvukových, pohybových podnetov). Podľa Společnosti pro ranou péči1 nastáva zlepšenie zrakových schopností, ak sa stimulácia zraku odohráva v známom prostredí s použitím predmetov, ktoré dieťa už pozná. Deti s CVI vidia predmety lepšie, ak sa nachádzajú ďalej od seba (izolované zrakové vnemy) a na jednofarebnom, kontrastnom pozadí (čierne, tmavé; niektoré deti preferujú bielu farbu). Taktiež majú tendenciu priblížiť si prezeraný predmet k očiam, prípadne natočiť hlávku tak, aby mohli využívať len istú časť zorného poľa. Čas, ktorý potrebujú na zachytenie predmetu zrakom, je oneskorený (latencia až do 60 sekúnd). Je dobré, ak sú predmety rôznej farby. Najlepšie reakcie vyvoláva červená a žltá, prípadne obľúbená farba dieťaťa, odporúča sa používať lesklé, výrazné farby (aj fluorescenčné či neónové), predmety nasvietiť baterkou či používať svetelný panel. V závislosti od individuálnych potrieb a zrakových obmedzení dieťaťa sa môže zraková stimulácia a zachytenie predmetu zrakom podporiť aj pohybom či zvukom. Pri zrakovej stimulácii by mala byť pozícia dieťaťa stabilná, aby sa mohlo sústrediť len na zrakový vnem.
Niekoľko zásad pre úpravu prostredia pre deti s CVI:
- Pri prvej a druhej fáze CVI je potrebné zabezpečiť dieťaťu kontrolované, nerušivé prostredie. Ak chceme stimulovať zrak, je vhodné vyhnúť sa používaniu ostrého zdroja svetla, ktoré by mohlo priťahovať zrakovú pozornosť dieťaťa a odvádzať ho od objektu, na ktorý sa má dieťa pozrieť (výrazná lampa / svietidlo, okno, veľká biela plocha a pod.). Dieťaťu prezentujeme daný objekt na kontrastnom, najčastejšie tmavom alebo čiernom (eventuálne bielom) jednofarebnom pozadí, znižujeme vizuálnu, ale aj zvukovú komplexitu pozorovanej scény.
- Pri interakcii s dieťaťom môžeme použiť tmavé, jednofarebné oblečenie, tvár je možné zvýrazniť použitím okuliarov s tmavým rámom alebo výrazným červeným rúžom na pery.
- Snažíme sa vyhnúť odleskom (laminácia a pod.), ak to nie je žiadúci efekt.
- V interiéri je možné zvýrazniť niektoré plochy farebne, napr. hrany stola alebo skrinky, aby si ich dieťa dokázalo ľahšie všimnúť.
- Taktiež je možné v rámci interiéru (steny, podlaha, schody) umiestniť kontrastné farebné nálepky, aby pútali vizuálnu pozornosť dieťaťa pri jeho pohybe v rámci interiéru.
Existuje mnoho ďalších odporúčaní týkajúcich sa úpravy prostredia pre deti s CVI, napr. organizácia predmetov v ich izbe, úprava predmetov dennej potreby, vytvorenie tmavého, pokojného kútika v detskej izbe, kde je možné stimulovať zrak pomocou lesklých alebo svietiacich objektov, atď. V tejto časti sa však budeme venovať ešte aspoň úprave oblečenia pri interakcii s dieťaťom s CVI.
ÚPRAVA OBLEČENIA
Vyššie v texte bolo spomenuté odporúčanie na nosenie tmavého, jednofarebného oblečenia pri zrakovej stimulácii u detí s CVI. Dôvod je jednoduchý: pestré farby, rôzne tvary či zložitá potlač na oblečení by zbytočne pútali zrakovú pozornosť dieťaťa od prezentovaného objektu (napr. kniha).
Pri návrhu úpravy prostredia pre deti s CVI sa odporúča špeciálnym pedagógom, príp. asistentom alebo rodičom, aby mali oblečenie jednofarebné, ideálne tmavé / čierne. Ako výrazný prvok pútajúci vizuálnu pozornosť dieťaťa je možné aplikovať v prednej časti trička / šiat aplikáciu (nášivku, potlač) kontrastnej, vhodne zvolenej farby. Veľmi vhodné na takéto použitie sú produkty predávané pod značkou Pískacie2 ktoré zahŕňajú široké spektrum oblečenia pre ženy, mužov i deti. Sú dostupné v rôznych farebných kombináciách, pričom mnohé z nich sú vhodné aj pre deti s CVI. Veselé nášivky zároveň vydávajú po stlačení zvuk, čo láka pozornosť dieťaťa aj po sluchovej stránke. Pre potreby detí s CVI sú vhodné aj niektoré z produktov slovenskej značky oblečenia Mile.3
Obe spomínané značky ponúkajú oblečenie, ktoré je relatívne dostupné, cena niektorých produktov je však (vzhľadom na kvalitu použitých materiálov a originálny dizajn) stále dosť vysoká. Preto bola navrhnutá séria jednoduchých piktogramov, nášiviek, ktoré je možné vytvoriť si doma z textilu (napr. bavlna, vlizelín, recyklovaný textil) a následne našiť na čierne textilné oblečenie. Veľkosť týchto nášiviek sa pohybuje okolo 10 cm, na výrobu boli použité odpadové kusy bavlny, ktoré boli vystužené vlizelínom a následne strojovo prišité na textil (tričká) vystužený z rubovej strany tiež vlizelínom. Pri nášivkách je možná vysoká miera variability, či už pokiaľ ide o tvary, farby, alebo aj použité materiály. Pre tvorbu takýchto nášiviek je možné použiť šablóny pre geometrické alebo prírodné tvary, ktoré sú dostupné na tejto webovej stránke.
Použité zdroje informácií:
- SPOLEČNOST PRO RANOU PÉČI. CVI (Cortical Visual Impairment) = Kortikální poškození zraku. [online]. [cit. 2020-09-19]. Dostupné na internete: https://www.ranapece.cz/wp-content/uploads/CVI.pdf
- E-shop Pískacie. [online]. [cit. 2022-06-12]. Dostupné na internete: https://piskacie.com/sk
- E-shop Mile. [online]. [cit. 2022-06-12]. Dostupné na internete: https://mile.sk/sk/